dinsdag 19 augustus 2008

VOERTUIGENSERIE

Er zijn er niet zo heel veel meer van in Belgrado. Vandaar dat het even heeft geduurd totdat ik er een plaatje van had: de Wartburg; geproduceerd van 1956 tot 1991 in Eisenach in de Deutsche Demokratische Republiek. Ik zal je de details besparen. Je kunt alles vinden op Wikipedia. Na de val van de muur waren ze, samen met de Trabant een poosje heel populair onder Westeuropese snobs. Waarom weet ik niet, want het zijn klotenautootjes, die altijd kapot zijn of kapot gaan. Ze maken wel een leuk geluid: heuuuuuuuuung!!!! als je ze start en dan prutteprutteprutteprutteprut. In het voormalige Joegoslavië kochten de mensen ze niet uit snobisme of vanwege het leuke geluid. Hier kochten ze Wartburgs omdat ze goedkoop waren en er makkelijk aan onderdelen te komen was. In Belgrado zijn er dus niet zoveel meer, buiten de stad zie je ze wat vaker. Mijn schoonfamilie in Niš heeft een rode. De ramen moeten altijd open (ook in de winter) omdat de uitlaat lekt en de uitlaatgassen op de een of andere manier naar binnen komen. Ik zit er niet erg graag in. Het ding is hoe dan ook vaker kapot dan dat-ie rijdt.

Geen opmerkingen: