maandag 11 augustus 2008

gepakt

De koffer staat klaar, de laptop zit in de tas en, niet vergeten, de recorder moet ook mee. Ik rijd later vandaag naar Kosovo. Ze hebben daar nu de onafhankelijkheid uitgeroepen, ze hebben een volkslied, een vlag en een paspoort. Het moet nu dus ook een staat zijn. De bedoeling is om in twee radioreportages en een krantenstuk de vraag te beantwoorden of dat werkelijk zo is. Er staan gesprekken op stapel met Unmik, EULex en EUSR (abacadabra voor de leek, maar ik leg het allemaal uit). Waar de stukken over gaan verklap ik nog even niet, want dan luistert er straks niemand meer naar het Radio 1 Journaal en leest er niemand meer een GPD-krant. Dat wil ik niet op m'n geweten hebben. Ik weet niet precies hoeveel tijd en gelegenheid ik de komende dagen zal hebben om het blog bij te houden. De rubriek balkanmedailles zou er best eens bij in kunnen schieten. Als jullie iets horen, laat het me dan alsjeblieft weten. IJs en weder dienende ben ik donderdag weer terug in Belgrado.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Have a good time in Kosovo!
Waar ik benieuwd naar ben..hoe voelt zich/leeft de Servische bevolking in Kosovo? Er wordt meestal de kant bekeken van de Albanese mensen in Kosovo, maar hoe de Servische mensen zich voelen bij de onafhankelijkheid van Kosovo hoor je zelden. Tevens lees/zie ik dat er in Kosovo de nodige Orthodoxe kerken zijn gesneuveld de afgelopen tijd, ik weet niet of dat dit op jouw programma staat, maar lijkt me informatief om hier e.e.a over te horen.

Verras ons ! ;-)

David Jan zei

Deze keer heb ik daar geen tijd voor, maar ik heb er voorgaande keren zeker over bericht. Met het geweld tegen Serviërs, Servisch eigendom en kerken en kloosters valt het tegenwoordig wel mee. Maar er is sinds de oorlog in 1999 natuurlijk wel heel wat gesneuveld (qua mens en gebouw). Wat de Serviërs betreft, moet je een onderscheid maken tussen de mensen die in de enclaves wonen en de Serviërs in het noorden. De laatsten voelen zich min of meer zeker. Noord-Kosovo grenst aan Servië en er wonen alleen maar Serviërs. In de enclaves, zeker de kleintjes en de meest afgelegen, is het heel zwaar. De verwachting is dat ze zoetjesaan leeg zullen lopen en dat er alleen ouderen over zullen blijven.