donderdag 7 augustus 2008

schaduw en cocaïne

Wat is dat nou? Dat is de vlag van Belize. Het Midden-Amerikaanse ministaatje heeft vandaag de onafhankelijkheid van Kosovo erkend. "Sub umbra floreo" is de wapenspreuk van de Belizianen en dat schijnt zoiets te beteken als: in de schaduw bloei ik (op)". Dat gaat over de schaduw die de mahoniebomen bieden. Ik ben lang geleden wel eens in Belize geweest en ik weet zeker dat niemand daar toen van Kosovo had gehoord. Tijden veranderen.
Maar laten we eerlijk zijn. Drie dagen geleden meldde ik nog dat het helemaal misging met de erkenning van de onafhankelijke republiek Kosova. Fout! Vandaag waren er zomaar ineens twee erkenningen. Behalve Belize vindt nu ook Colombia dat de jonge republiek bestaansrecht heeft. Daar kun je natuurlijk een heleboel flauwe grappen over maken. Colombia, waar kennen we dat ook weer van...? Ik verwacht dat de Servische minister van buitenlandse zaken Vuk Jeremic fluks naar Latijns-Amerika zal reizen om die latino's flink de les te lezen.
Volgende week ben ik in Kosovo. Ik zal eens vragen of ze daar blij zijn met de steun van deze twee belangrijke spelers op het wereldtoneel.


1 opmerking:

Anoniem zei

Belize en Colombia, toe maar, niet de minsten. Ik lees net dat vlagvertoon namens vreemde staten of provincies e.d. zoals Friesland (niet-IOC) verboden gesteld wordt op Chinese tribunes die Olympische Spelen omgeven. Zien we daar Kosovo-vlaggen? Ik bedoel, hangt dat af van hetgeen China erkend heeft, of van wie??? Kosovo zal wel geen IOC-lid zijn dus lijkt alles simpel. Maar als ik daar kom met een stok waaraan een doek met helemaal niets of desnoods een Mondriaan, word ik verwijderd - 't is allemaal willekeur. Eergisteren herdenking van Hiroshima. Lijkt me een leuke klus voor die internationale rechtbank in Den Haag.