zaterdag 23 augustus 2008

pijn


Ik vraag me wel eens af of er nog één normaal mens rondloopt op deze wereld. Neem nu dit. Aleksandr Konuzin is de Russische ambassadeur in Servië. Zijn taak is om de Servische regering wijs te maken dat zij, als het om Kosovo gaat, de volledige steun van Moskou heeft en dat doet hij met verve. Nu is zijn taak er de afgelopen weken niet gemakkelijker op geworden. Rusland steunt immers de seperatisten in Zuid-Ossetië en Abchazië. Niet alleen met woorden, maar ook met wapengekletter, zo is gebleken. Konuzin was gisteren in Niš, waar hij om de een of andere reden een ontmoering had met burgemeester Simonović. Niš ligt in Zuid-Servië, vlakbij Kosovo en daar had hij belangrijke dingen te vertellen. Rusland, zei hij, "voelt Serviës pijn over Kosovo". En hij vervolgde: "Niš is niet ver van die provincie, die onderwerp is van internationaal gesteggel, waar sommige krachten proberen de territoriale integriteit van Servië te schenden." Nu breekt mijn klomp. Dat zegt hij, de vertegenwoordiger van een regering die nog maar pas de territoriale integriteit van een ander land, namelijk Georgië, met grof geweld heeft geschonden. Hou me ten goede, ik ben nog steeds tegen de onafhankelijkheid van Kosovo, maar dit slaat echt alles. Meneer de ambassadeur zei ook nog dat zijn land zal blijven helpen zolang Servië tegen de onafhankelijkheid van Kosovo blijft. Hoe gaat hij dat nou verkopen als Rusland straks de onafhankelijkheid van Zuid-Ossetië en Abchazië erkent? Oh ja, dat zijn "unieke gevallen".

Geen opmerkingen: