vrijdag 8 augustus 2008

olympia


Ik begrijp uit een reactie van mijn Roemeense buurman Cornelis dat het tijdens de Olympische spelen in China niet is toegestaan om te wapperen met een vlag van een land (of een regio, of een gebied) dat niet meedoet. Nou zijn er in de hele wereld maar twee landen (i.e. als je ze als zodanig beschouwt) die geen sporters naar de Spelen hebben gestuurd: Vaticaanstad (doen ze daar überhaupt aan sport?) en Kosovo. Dat vlaggenwapperverbod is natuurlijk om seperatisten uit bijvoorbeeld Abchazië, Tibet of Transdniëstrië (Transnistrië mag van mij ook, Cornelis) geen kans te geven hun boodschap uit te dragen voor het oog van miljoenen televisiekijkers.
Het lijkt me wat Kosovo betreft een hypothetische kwestie, want ik denk dat er geen Kosovaar helemaal naar China vliegt om daar met zijn vlag te gaan zwaaien. Maar toch, hoe gaat dat dan? Lopen er in de stadions mannetjes rond met een plaatjesboek met de vlaggen van alle 193 deelnemende landen en twaalf deelnemende niet-landen (de Nederlandse Antillen bijvoorbeeld)? En wat doen ze dan als ze een dundoek zoals hierboven (de vlag van Kosovo) spotten? Het lijkt me een heel gepuzzel voor de Chinezen en die hebben al zoveel andere zorgen aan hun hoofd.
Ik wilde maar eens een kleine test doen. Weten jullie bijvoorbeeld van welke landen de volgende vlaggen zijn:

























2 opmerkingen:

Jeppe Schilder zei

Vlaggen! Altijd leuk! Geen idee welke vlag bij welk land hoort. Daarom als toevoeging een anekdote van Albin Kurti na de eenzijdige onafhankelijkheis verklaring: "Ze zeggen dat twee landen niet dezelfde vlag kunnen hebben, maar waarom hebben Tsjaad en Roemenië dan dezelfde vlag?"

Hiermee doelde hij op de Albanese vlag die vele Kosovaren graag ook als Kosovaarse vlag hadden gezien.

Dat vlaggenvertoon in Kosovo vind ik altijd maar typisch. Tijdens Europe Day and de grondwetceremonie wapperden de Kosovaarse, Albanese, Amerikaanse, VN, EU en NATO vlag. Multi-ethnisch Kosovo... waar was de Servische vlag?

David Jan zei

Ik denk dat ze die (Servische vlag) hadden gebruikt om af te stoffen of zo.