vrijdag 25 juli 2008

schop




Het is weer het schop-een-cameraman-of-een-journalist-in-elkaar-seizoen in Belgrado. Ik heb gisteren laten zien dat het met de omvang van die dagelijkse demonstraties tegen de uitlevering van Karadžić wel meevalt en dat is ook zo. Dat neemt niet weg dat er altijd een stelletje ongelooflijke klootzakken (excusez le mot) tussen zitten. Deze held met zijn oranje korte broek met streepjes bijvoorbeeld, vond het gisteren nodig om B92-cameraman Boško Branković een gebroken been te schoppen. Boško heeft het zelf gefilmd. Daarvoor had de dappere Karadžić-fan ook al de camera's van een FoNet-fotograaf vernield. Ik ken Boško een beetje, een zachtaardiger jongen kun je je haast niet voorstellen. Het gaat gelukkig trouwens redelijk goed met hem.
Het gebeurde bij de Turkse ambassade, waar de Vrienden van Karadžić na afloop van hun bijeenkomst naartoe waren gelopen. Het barstte van de oproerpolitie in volledige gevechtsuitrusting, maar geloof maar niet dat een van die dienders ook maar een poot uitstak. De oranjebroek is zelfs niet eens gearresteerd.
De hoofdredacteur van FoNet, Zoran Sekulić, heeft emotioneel gereageerd. En terecht. "Voor mij is dit beroepsmatig, persoonlijk en moreel de druppel die de emmer heeft doen overlopen," zei hij in een televisieprogramma. "(...) We doen dit werk al heel lang, we hebben van alles meegemaakt. Zelfs in de donkerste dagen onder Milošević heb ik nooit het moment bereikt dat ik vrees voor de levens van (mijn) mensen in de straten van Belgrado. Als hoofdredacteur sta ik op het punt om tegen ze te zeggen dat ze niet moeten filmen, dat we niet zullen berichten, puur om te voorkomen dat er iemand wordt gelyncht."
Dat wordt dus heel goed uitkijken de komende dagen.

Geen opmerkingen: