zondag 6 juli 2008

macho's


Er zijn nogal wat wetenschappers die de orgie van geweld die in de jaren negentig over de Balkan neerdaalde, verklaren uit het machismo in de regio; het typisch mannelijke haantjesgedrag waarmee het zwakkere geslacht moet worden geïmponeerd. ''Machismo is de wortel van alle politieke problemen op de Balkan," las ik ooit eens, opgetekend uit de mond van Whit Mason, een meneer die namens de International Crisis Group zijn ongetwijfeld briljante licht over de gebeurtenissen in dit gebied liet schijnen. Die ICG wordt overigens door heel veel beleidsbepalers in andere delen van Europa uitermate serieus genomen.
Het lijkt me een nogal simpele verklaring, waarschijnlijk voortkomend uit de sexe-gerelateerde wereldvisie die een tijdlang in de mode is geweest. In andere delen van Zuid-Europa houden mannen er ook wel van om indruk te maken op de vrouwtjes, maar daar is het de afgelopen decennia toch redelijk rustig geweest. Misschien heeft het ook wel iets met het verloop van de geschiedenis te maken of met cultuur of met de overheersende windrichting of met de geur van okselzweet.
Hoe kom ik hier nou op?
Oh ja, door een mop die iemand me gisteren vertelde: Waarom wrijven vrouwen 's ochtends na het wakker worden hun ogen uit? Omdat ze geen ballen hebben om te krabben.
Want ik wil natuurlijk in het geheel niet ontkennen dat machismo bestáát op de Balkan.

Geen opmerkingen: