zaterdag 28 maart 2009

melancholie

Soms, heel soms heb ik dat wel eens, dat ik word overvallen door een golfje melancholie. Niets dramatisch, ik neem aan dat iedereen het gevoel kent.
Die golfjes komen meestal met muziek. Ik luister ergens naar en pats, ik zit in een omgeving, een tijdspanne, een sfeer die met die muziek te maken heeft. Toen ik vannacht thuiskwam luisterde ik hier nog even naar. Voor velen van jullie waarschijnlijk achterhaalde ouweknarrenmuziek, en inderdaad, de mannen van Deep Purple zien eruit alsof ze te oud zijn voor het bejaardentehuis, maar voor mij tovert Lazy een levende herinnering tevoorschijn uit de tijd dat ik er zo uitzag :

Hier mag ik ook graag naar luisteren. Ja, het ziet er ontzettend lullig uit, zelden zo'n debiele clip gezien, maar die muziek... Die Rick van der Linden speelde toetsen als niemand anders. Kijk even door dat gekke haar en die rare kleren heen en misschien begrijp je dan wat ik bedoel.
Een paar jaar eerder, toen ik als piepjonge broekeman voor de eerste keer naar de Rijksscholengemeenschap te Gorinchem ging, bestond die school precies honderd jaar. Ik herinner me er bijna niks van, maar één onderdeel van het feestprogramma zal ik nooit vergeten: een optreden van Focus, toen wereldberoemd en niet alleen in Nederland. Jan Akkerman slaat in de clip de plank een paar keer behoorlijk mis, maar hij was mijn held en is dat heel lang gebleven.
Maar een mens wordt ouder, knipt zijn haar af en gaat naar andere muziek luisteren. Tegen het eind van de jaren zeventig was ik helemaal van de new wave en de ska, maar die snor bleef om de een of andere reden maar zitten.

Later, ik was inmiddels een paar keer in Latijns Amerika (plaatje hieronder gemaakt bij de barbier van Quito, snor weg) geweest, kwam mijn hart hier te liggen. Prachtig, wat een explosie, wat een emotie, wat een muziek...

En dan word je correspondent, beland je in 1999 als correspondent met satelliettelefoon en laptop in Kosovo en dan ga je van dit soort muziek houden. Om te janken zo mooi.

En voor je het weet, woon je in de Orce Nikolovstraat in Skopje. En in Skopje maken ze deze muziek.

Of ik wel eens heimwee heb, vragen mensen me vaak. En dan zeg ik: ja, ik heb wel eens heimwee. Soms mis ik mijn ouders, mijn broer en zus.

Soms mis ik mijn vrienden:


En soms mis ik zelfs de Nederlandse muziek. Ook Rusland mis ik wel eens. Niet dat ik het er zo fantastisch naar m'n zin heb gehad, maar wel omdat ze er zo prachtig kunnen zingen.
Een muzikale reis met een vleugje melancholie dus. Ik pink wel eens een traantje weg, maar dan luister ik hiernaar en dan realiseer ik wat een geluksvogel ik ben dat ik in zo'n idiote, controversiële, boeiende, explosieve, warme omgeving mag wonen en werken.

8 opmerkingen:

Michel zei

Gevarieerd genieten dus.. Ik zat een dvtje te kijken maar blijf hier hangen :-)Ik krijg positief kippenvel van Irina Bogusjevskaya.. wat prachtig! Ik ben een kind van de eighties maar ik kan Focus en Deep Purple ook waarderen, je gaat anders luisteren als je ouder wordt..

David Jan zei

Irina is fantastisch. Ik zag ooit een optreden in een kleine club in Moskou. Nog nooit zoiets moois gehoord. Ben blij overigens dat ik er in geslaagd in ieder geval één iemand van het televisiescherm weg te krijgen.

liesberth zei

Wat een geweldige clip van Goran Bregovic...heerlijk absurde humor met een heerlijke hoempa achtergrond..
Irene is trouwens ook niet verkeerd.Naamgenoot van mijn dochter.

Michel zei

Ja Bregovic is klasse.. de films ook, helaas wordt de muziek vaak misbruikt als er iets over de balkan op TV is. "Mesecina" is trouwens ook mooi..

Marija i Rudi zei

Genieten van je muziekblog!Onze provider doet er wel heel lang over om You Tube te downloaden,dus kijken we ondertussen maar televisie (haha). Kijk, daarom wonen we in Surduk: Zwarte Kat, Witte Kat. Wat een muziek. Zowat het hele dorp, als je maar een beetje bruine tint hebt, heeft aan de film meegedaan. Nu maar een uurtje heftige Deep Purple downloaden van Limewire. We begrijpen nu waarom jullie dat huisje buiten zoeken...

David Jan zei

Waarom dan?

Marija i Rudi zei

Om Deep Purple op orkaankracht te genieten, zo diep in de nacht, midden in de grote stad. Of doet een correspondent alles met zijn koptelefoon op?

David Jan zei

Ah, nu begrijp ik het. Nee, een correspondent doet niet alles met zijn koptelefoon op, maar diep in de nacht naar Deep Purple luisteren wel.