zondag 15 maart 2009

leger

De man op het plaatje hierboven is kolonel Xhemal Gjunkshi. Hij is de commandant van het Commando Regiment, de elitetroepen van het Albanese leger en dat leger was een van de redenen van mijn aanwezigheid in Albanië. Op de Navo-top van begin volgende maand kan het land waarschijnlijk aanschuiven als volwaardig lid van het bondgenootschap. Ik was op bezoek op Gjunkshi's kazerne even buiten Tirana en hij had daar alleen voor mij een soort van mini-oorlog georganiseerd. Horen en zien is me vergaan. Luister maar naar de audio onderaan deze post. Ik gebruik het voor een radioreportage die kort voor de Navo-top zal worden uitgezonden. De kolonel was een allerhoffelijkste man. Hij had zijn beste uniform aangetrokken, zijn lakschoenen opgepoetst zodat je je erin zou kunnen scheren en toen we afscheid namen gaf hij me ook nog een cadeau. Verder ben ik overigens helemaal niet omkoopbaar.

schieten.mp3



Geen opmerkingen: