dinsdag 24 juni 2008

VOERTUIGENSERIE


Ik ga met een heuse serie beginnen: de voertuigen van Belgrado/Servië/de Balkan. Ik bedoel er niets neerbuigends mee. Net als in de rest van de wereld rijden hier ook Fords, Hyundai's, Volkswagens en Fiats rond. Rijkaards kunnen zich zelfs glanzende BMW's cabrio en protserige Hummers veroorloven. Maar je ziet hier ook nog veel voertuigen uit lang vervlogen tijden, vehikels die in West-Europa direct de milieupolitie achter zich aan zouden krijgen en karretjes die waarschijnlijk nooit op de wegen in rijkere delen van Europa hebben rondgereden. Als je zelf foto's hebt, mail ze me dan, dan zet ik ze op het blog. Het hoeven niet persé auto's te zijn. Fietsen, paard en wagens, weet-ik-veel, alles is welkom.
Omdat het de eerste keer is meteen maar twee plaatjes van een Pegla, een strijkijzer. Geen idee wat voor merk het in het echt is. De Pegla wordt nog heel veel gebruikt, wonderlijk genoeg vooral om van alles en nog wat mee te vervoeren. Je ziet ze vaak knarsend en piepend rondrijden met vier stevige volwassenen erin en een bult aan te transporteren goederen op het dak. Ik ben altijd als de dood dat ze door hun assen zakken, maar heb dat nog nooit zien gebeuren.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

wat een schattige autootjes!

Jeanne

David Jan zei

Schattig, zeker. Maar als je achter zo'n volgeladen strijkijzer rijdt, ben je toch niet blij. Ze komen nauwelijks vooruit en ze produceren de hoeveelheid uitlaatgassen van een gemiddelde stadsbus, alleen dan geen diesel.

Anoniem zei

Het is een Fiat 126 :)

David Jan zei

Dankjewel Ida.