zondag 22 juni 2008

paddestoelen

Het is zomer en dat zullen we weten ook. De temperatuur is meteen maar naar de 35 graden gestegen. Dat is niet prettig als je net terug bent van het platteland. Het stinkt hier in de stad.

Ik wil jullie nog één keer lastig vallen met ons tripje naat Tršić. Allereerst: als je ooit besluit naar Servië te komen, dan móet je daarheen en dan móet je slapen bij Peđa en z'n ouders Čika Bata en Ljubica. Hier vind je de info. Ik heb geen aandelen in hun bedrijfje, dus je kunt me gerust geloven. Čika Bata was vanochtend paddestoelen gaan zoeken en hij was teruggekomen met een kilo of wat. Nee, geen paddo's, maar overheerlijk, aromatisch, volgens mij heet het eekhoorntjesbrood, waaronder een gigant waar een eekhoorntjesfamilie de rest van de zomer van zou kunnen leven.




En vooruit, laten we er eens een recept tegenaan gooien. Ik heb geen idee hoe dit heet en ik weet al evenmin of je het in Nederland kunt maken. Je hebt er namelijk paddestoelen uit het bos voor nodig, want gekweekte smaken en ruiken (het aroma is de helft van het gerecht) nergens naar.


Nodig:
500 gram paddestoelen (uit het bos dus)
kleine ui
teentje knoflook
tomaat
4 a 5 eetlepels olie
beetje paprikapoeder
beetje bloem
zout en peper
Hak de ui en de knoflook heel fijn. Snijd de tomaat en paddestoelen in kleine stukjes. Maak op laag vuur een hele dunne roux van de olie, de bloem en het paprikapoeder. Voeg ui, knoflook, tomaat en paprikapoeder toe en laat heel langzaam zacht worden. Dan de paddestoelen erbij, deksel op de pan en laten sudderen tot ook de paddestoelen zacht zijn. Alles moet op laag vuur, anders wordt het niks. Voeg tot slot naar smaak zout en peper toe, maar niet te veel. Prijetno!





Ik schreef nou wel dat het geen paddo's waren, maar toen ik Aleksandra zag na het nuttigen van de paddestoelenprut die Ljubica had gemaakt, begon ik toch te twijfelen.








Goeie pyjama heeft ze, met postbodeopdruk.

Geen opmerkingen: