vrijdag 20 juni 2008

geld voor god

Soms weten ze je het in dit land wel erg moeilijk te maken. We rijden naar het Tronoša-klooster, niet ver van Tršić. De weg is slecht, de weg wordt slechter, maar gelukkig wordt de richting wel aangegeven. Dat denk je tenminste.

Natuurlijk neem je dan eerst de verkeerde afslag. Niet dat dat erg is, want het is hier, zoals ik al eerder schreef, erg mooi en uiteindelijk kom je er toch wel met behulp van aardige dorpelingen die je ook nog koffie en rakija aanbieden. Het klooster viel me een beetje tegen. Het kerkje was wel bijzonder, maar de verblijven voor de monikken, talloze keren verwoest in de loop van de geschiedenis, leken op een gewoon appartementencomplex.

Ik ben niet orthodox, dus het zou me niet moeten schelen, maar ik vind het nogal geldwolverig om overal bakjes neer te zitten waar gelovigen worden geacht hun offerande in te deponeren. Of je nou een ikoon wilt kussen, een kaarsje wilt branden of alleen maar de kerk in wilt, je wordt voor alles geacht een bijdrage te geven. En al die strenge heiligen kijken je aan van: ja, in dat bakje. Ik heb het nog gedaan ook.

Geen opmerkingen: