maandag 23 juni 2008

oude vrouwen


Als ik in Macedonië ben, kom ik wel eens bij Utrinski Vesnik. Je kunt er in het buffet, dat de journalisten van de krant delen met hun collega's van het weekblad Globus, altijd de hele wereld, inclusief Macedonië, bespreken. Je kunt er ćevapčići eten en bier drinken. Ik kan me niet herinneren of ik er Vlado Taneski wel eens heb gezien. Hij werkte voor die krant.
Vlado Taneski is 56 geworden. Volgens de berichten heeft hij zichzelf vandaag in zijn gevangeniscel in Tetovo verdronken in een emmer water. De journalist stond centraal in een serie moordzaken waarvan de gruwelijkheid alleen werd overtroffen door hun absurditeit. Hij zou drie, en mogelijk meer, oudere vrouwen hebben verkracht, gemarteld en vermoord. Hij zou ze in stukken hebben gesneden en hun overblijfselen in plastic zakken ergens hebben gedumpt.
De nabestaanden van de slachtoffers hebben verteld dat de journalist hen na de moorden kwam opzoeken. Hij wilde er in de krant over schrijven, vertelde hij dan. Maar volgens de politie was dat helemaal niet nodig. Hij wist namelijk precies wat er was voorgevallen. Speurders kwamen hem op het spoor omdat hij in zijn verhalen details verwerkte, waar eigenlijk niemand van op de hoogte zou kunnen zijn. Geen wonder, als je het zelf gedaan hebt, dan weet je natuurlijk van de hoed en de rand.
Alle drie de vrouwen waren schoonmaaksters en ze hadden nauwelijks opleiding, net als zijn moeder, en met zijn moeder kon hij het naar verluidt niet zo best vinden. Ze kwamen net als moeder en zoon Taneski uit de omgeving van Kičevo.
Zoiets zou natuurlijk ook best ergens anders op de wereld kunnen gebeuren, denk ik maar.

Geen opmerkingen: