donderdag 5 juni 2008

reet


Ook belangrijk natuurlijk: het Europees kampioenschap voetbal. Roemenië zit, met Italië en Frankrijk, in dezelfde groep als Nederland. Dat maakt het nog een stuk belangrijker. Samen met de onovertroffen Cornelis van der Jagt (Nederlander in Roemenië die je werkelijk met alles kan helpen. Vat dit maar op als welgemeende reclame. Hij zou me ervoor moeten betalen, Cornelis!!!! Kan er wat van die rekening af?) was ik in het supporterscafé van Rapid Boekarest om de meningen te peilen. Onderstaande twee meisjes brachten me mee naar het heilige gras, maar deden verder niet meer dan heel veel giechelen.



Gelukkig was er een knorrige man die wel wat meer wilde vertellen. En wat schetst mijn verbazing? Hij zei te hopen dat Roemenië zo snel mogelijk uit het toernooi wordt geknikkerd. Er staan namelijk niet genoeg spelers van Rapid in de nationale ploeg. Maar heeft u dan niet een gevoel van trots voor Roemenië, vroeg ik nog. Als er nou vier, vijf spelers van Rapid waren meegegaan, dan wel, zei de man, maar nu veeg ik er m'n reet aan af. Waarvan akte (acte?).
Het schijnt allemaal te maken te hebben met vriendjespolitiek en corruptie. Victor Piturca, de bondscoach, is goede maatjes met Gigi Becali, de baas van Steaua Boekarest. Nou, dan weet je het wel. Cornelis stuurde me deze link, om eens te meer aan te tonen dat het Roemeense voetbal een groot moeras van intriges is. Dus als de Roemenen onverhoopt Europees kampioen worden, dan weten we hoe het komt.

Als je belangstelling hebt, hier is mijn reportage te beluisteren.


Geen opmerkingen: