vrijdag 2 januari 2009

vooruitblik

Iedereen is waarschijnlijk doodmoe van alle terugblikken. Laten we hier dan voor de verandering eens vooruitkijken. Wat gaat er dit jaar belangrijk worden op de Balkan? Wordt Mladić gearresteerd, wordt Kroatië lid van de EU, wordt Servië kandidaat-lid. Op 17 februari is het een jaar geleden dat de Albanezen in Kosovo zichzelf onafhankelijk verklaarden, iets meer dan een maand later is het tien jaar geleden dat de Navo Joegoslavië begon te bombarderen. Lijken me goede redenen voor verhalen. Op 14 juni kiest Bulgarije een nieuw parlement; een datum die min of meer samenvalt met de halfjaarlijkse rapportage door de Europese Commissie. De Albanezen hopen dit jaar de snelweg van de havenstad Dürres naar Priština af te bouwen. Wat gaat dat betekenen voor bijvoorbeeld de economie, de ontsluiting van het geïsoleerde Noord-Albanië en de smokkel van van alles en nog wat? Hoe gaan Macedonië en Griekenland verder met hun conflict over de naam? Tonen Albanië en Kroatië zich goed Navo-leden? Vorige week was het even onrustig in Zuid-Servië, nadat de politie daar een tiental ex-UCK'ers arresteerde. Blijft het daar gespannen en hoe gaat het verder met de groeiende Albanese minderheid in Macedonië. Vliegt in de zomer de halve regio weer in de fik als gevolg van droogte en onachtzaamheid? Hoe gaat de nieuwe Roemeense regering zich houden? Hoe hard zal de economische malaise toeslaan op de Balkan? Wordt het grensconflict tussen Slovenië en Kroatië eindelijk opgelost? En voor de nabije toekomst: komen we hier in de kou te zitten, omdat de Russen de gasleveranties aan Oekraïne hebben stilgelegd. En gaan de Russen hun beloftes nakomen inzake investeringen in de energiesector? Gaat Bosnië uiteindelijk uit elkaar vallen, slaagt EULex erin recht en orde te brengen in Kosovo? Allemaal vragen. Wie zei er nou dat er in deze regio nooit iets gebeurt?
Ik houd me van harte aanbevolen voor suggesties. Als jullie graag een verhaal zien of horen, laat het me dan weten. Ik kan niet garanderen dat ik het ga maken, maar ik beloof alle tips serieus in overweging te nemen (zolang de tips zelf tenminste serieus zijn er er iets van de maken valt, dus bijvoorbeeld niet een interview met Mladić, want dat gaat niet lukken).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het hoeft het jezelf niet altijd zo moeilijk te maken, David Jan!
Je kunt deze zomer ook eens gaan onderzoeken (kuch) hoe het toerisme aan de Adriatische kust of het meer van Ohrid zich ontwikkelt, toch?

David Jan zei

Dat zou ik kunnen doen, het zou waarschijnlijk ook een heel aardig verhaal opleveren, maar het vervelende is dat maar weinig media in Nederland daarin geïnteresseerd zullen zijn.

Peter van Klinken zei

Beste wensen voor 2009 nog! Ik ben ook benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. Kon wel eens een onrustig jaartje worden in Kosovo. En je noemt Bosnië nog niet eens...