woensdag 14 januari 2009

blubber

Het is smerig blubberweer in Belgrado, van dat vriezen-noch-dooienweer. Temperatuur rond het vriespunt, zwarte prutsneeuw vermengd met hondendrollen, zwaar druppelende dakgoten en algehele depressiviteit. Smerigeschoenenweer om het zo maar eens te zeggen. En ook de auto ziet er niet uit.

Ja, je ziet het goed, het heeft ook nog eens geijzeld. Belgradoërs zijn daar niet erg aan gewend. Je ziet ze als onhandige pinguins door de straten schuifelen. Een uur nadat het gisterenavond was begonnen hadden zich al tientallen mensen met allerlei fracturen gemeld bij de eerstehulpdiensten.

Als rechtgeaard Nederlander, die in zijn jeugd nog heeft geschaatst op de beijzelde straten van Leerdam (daar kom ik vandaan, ik kan het ook niet helpen), ben ik vooralsnog op de been gebleven, hoewel dat erg veel moeite heeft gekost.

5 opmerkingen:

Michel zei

Ik heb ook liever goed vriesweer met kraakheldere luchten. Vandaag ook op een grasveld in de blubber gestaan.. Nee, geef mij maar ijs en sneeuw.

David Jan zei

Als ik toch mag kiezen, dan heb ik liever een zonnetje en 25 graden.

Peter van Klinken zei

Je zal maar uit Leerdam komen...

Anoniem zei

Ja joh, net pinguins zeg je? Zou jou wel eens willen zien op de balkanska onder deze condities ;))

Gr.Ida

David Jan zei

Ja, Peter, ik lijd er nog dagelijks onder. Jij niet dan?
En, Ida, ik ga dat niet laten zien. Wil nog wel iets van mijn waardigheid overhouden.