dinsdag 12 januari 2010

resolutie


De Servische politiek doet haar uiterste best een vriendelijk gezicht op te zetten. Er zijn naar ik begrijp twee resoluties in de maak, waarmee het parlement de oorlogsmisdaden in de jaren negentig moet veroordelen. Eén van die resoluties gaat specifiek over de misaden tegen de moslimbevolking van Srebrenica, gepleegd door de Serviërs, de andere gaat over alle andere, gepleegd door iedereen. De Serviërs lijken dus officieel hun verantwoordelijkheid te gaan nemen voor de moord op moslims in Srebrenica en dat is een doorbraak van jewelste. De regering wil een zo breed mogelijke steun, vandaar dat deze tweetrapsraket is bedacht. Met de tweede resolutie zal iedereen wel kunnen leven, met de eerst denk ik niet. Dat gaat een enorme stampij worden in de volksvertegenwoordiging.
Benieuwd trouwens of er in Kroatië, Bosnië en Kosovo soortgelijke initiatieven van de grond komen. Ik denk van niet.

4 opmerkingen:

Michel zei

Waarom niet dan= Goed voorbeeld doet goed volgen, ik zou het van Servië al heel wat vinden..

Aleksa zei

Probleem hier is dat serviers gevoel hebben dat onze eigene slachtoffers niet erkend worden en denken waarom zouden we dan hun slachtoffers erkenen.
Ook is het probleem dat naser oric vrij rond loopt terwijl hij verantwoordelijk is voor meer dan 3 000 serviers die rond srebrenica zijn vermood paar jaar eerder.
Wij moeten hun erkening geven ,ook al geven ze ons geen erkening want dat zegt dan meer over hun dan over ons.Wij zijn in het verleden bijna een paar keer uitgeroeid en daarom moeten we juist bewust worden in wat we in srebrenica hebben gedaan.Wie weet mischien zullen ze laater het zelefde doen,wat ik eerlijk gezegd niet geloof maar voor mij is het belangerijkst dat wij dat doen ,en wat ze zelf doen is hun probleem.

MediaWatcher zei

David Jan, ik denk het ook niet. En dat zegt iets over de rest v.d. oormalig Joegoslaven en niets over de Serviers. In dit geval heeft excuses maken geen zin denk ik, want door de 'wederpartij' wordt dat toch alleen maar als een teken van zwakte beschouwd. Zie het verleden.
Laat Tadic eerst maar eens een onderzoek gelasten naar de gebeurtenissen in Srebrenica, voordat hij excuses maakt. Het NIOD-rapport biedt genoeg openingen om het zwart-wit denken goeddeels te nuanceren. Dan valt het verhaal van de "8.000 weerlozen jongens en mannen" ook vanzelf in het water. Excuses? best, maar dan eerst alle kaarten op tafel en een einde aan de doofpot-affaires. In Nederland valt dat binnenkort niet te verwachten, want hier hebben we nu last van de commissie-Davids.

David Jan zei

@ MediaWatcher. Toch lijkt het me een goed initiatief van Tadić. Dat Serviërs misdaden hebben gepleegd, staat, ongeacht het aantal weerloze mannen en jongens, wel vast. Daar mag je best je verontschuldigingen voor aanbieden. Sterker nog, dat is een morele plicht.
@ Michel. Omdat ik in Kroatië, Bosnië en Kosovo in al die jaren nog geen begin van enig schuldbesef heb kunnen waarnemen, laat staan dat er excuses zullen komen.
@ Aleksa. Ik weet niet of het alleen hun probleem is. Excuses als zodanig helpen natuurlijk niks, er zal ook iets van toenadering op moeten volgen. Maar volgens mij lukt dat zonder erkenning van de oorlogsmisdaden aan alle kanten helemaal nooit.