zondag 28 december 2008

verval

Gisterenavond was ik op bezoek bij Željko en Gile, die een appartement delen aan de Narodnog Frontastraat (prachtige straatnaam: de Volksfrontstraat) in hartje Belgrado. Ik wil het hierj even hebben over dat appartement en niet over Željko en Gile, hoewel er over hen wel vijfhonderd anecdotes te vertellen zouden zijn.
Het was ooit een prachtig, statig gebouw, neergezet door een onnoemelijk rijke stinkerd aan het begin van de vorige eeuw. De grandeur straalt over vanaf. Van de marmeren entree:

Van het eerste trappenhuis:
En van het tweede trappenhuis, waar Željko (die overigens niet, zoals op het plaatje misschien lijkt, een aureool boven zijn hoofd heeft en over wie ik het verder dus niet ga hebben) boven staat te wachten.
De familie van de onnoemelijk rijke stinkerd heeft dit gebouw geërfd en die familie heeft, zoals haast symptomatisch bij erfenissen van rijke stinkerds, ruzie gekregen over de verdeling ervan. Het gevolg is dat Željko en Gile (...) voor een spotprijs op hun honderdplus vierkante meter kunnen wonen. Het gevolg is ook dat er niks aan het gebouw wordt gedaan. Ik heb de badkamer genomen als voorbeeld:



Ik vind dat eeuwig zonde.