dinsdag 16 december 2008

ganzenvet en aardappelschijfjes

Nog niet zo lang geleden hadden we het over de obsessie voor ziekte en gezondheid in deze streken, over de apotheekdichtheid, het buitensporige gebruik van geneesmiddelen en de bezorgdheid om een koutje op te lopen. Serviërs zijn echter niet alleen maar pillenslikkers. Iedereen kent hier allerlei remedies tegen wat dan ook, wat vooral in de winter goed van pas komt. En iedereen kent wel iemand die er baat bij heeft gehad. Hand op het hart. Gisteren hoorde ik nog een goeie. Als je veel hoest als gevolg van overmatig roken, kook je geschilde uien tot ze uit elkaar vallen, je zeeft ze en vervolvolgens drink je het vocht. Je moet even de drempel over van walgelijke stank en dito smaak, maar het werkt, echt waar. Naar het schijnt.



Maar waarom staat er nou ganzenvet en aardappelschijfjes boven dit stukje? Nee, geen recept, maar een andere remedie. Ik hoorde het zojuist in het ochtendprogramma van de RTS, de lokale NOS. Het ging over koorts en middelen om die omlaag te krijgen. Mocht je getroffen worden door de griep, dan duik je niet gewoon een paar dagen je bed in. Nee, dan stop je jezelf vol met pillen. Maar wat nu als dat niet werkt? Een RTS-verslaggever was de markt opgegaan om het een aantal verkoopsters te vragen. De verkoopsters op de markt zijn veelal oudere boerinnen die hun eigen produkten verkopen en oudere boerinnen weten alles over huismiddeltjes.
Ik wist natuurlijk al dat rakija helpt tegen ongeveer elke ziekte die je kunt oplopen. In geval van koorts wrijf je er voor het slapen gaan je borst en je hals mee in en de volgende ochtend ontwaak je als herboren. Maar de volgende twee had ik nog niet gehoord: wrijf je voeten in met varkens-, of nog beter: ganzenvet. Of: stop aardappelschijfjes in je sokken. Succes gegarandeerd.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik moet bekennen dat ik vroeger ook wel eens geholpen ben door een oude baba, die mijn borst heeft ingesmeerd met ganzenvet. Daarna was de asmatische aanval die ik kreeg als sneeuw voor de zon verdwenen..placebo of een echt wondermiddel?

Michel zei

Ze hebben een hele markt vol Klazienen uut Zalk of Berendienen uut Wisp. "Met de blote poot'n in de eerpels" :-) Leuk die kruidenvrouwtjes, en rakia, dat zit al in de fles als de moedermelk op is toch?

David Jan zei

Ik weet het niet. Ik sta er nogal sceptisch tegenover, maar er zijn mensen genoeg die beweren dat al die middeltjes echt werken. Mijn schoonvader toonde laatst heel trots een soort van tinctuur met 37 (kunnen er ook 36 of 38 zijn geweest) kruiden. Hij wist me alleen niet goed uit te leggen waar dat goed voor was.

Michel zei

Off topic: Pauw&Witteman hebben Sonja Karadzic in de uitzending, interessant interview. Te zien op
http://pauwenwitteman.vara.nl/
Stof voor een blogje wellicht?