maandag 22 december 2008

deda mraz

Bij jullie staat kerst al voor de deur. Hier moeten we nog even wachten, tot 7 januari. Dan pas vieren de christelijk-orthodoxen de geboorte van hun Jezus (nou ja, de Jezus is dezelfde, alleen de geboortedatum is anders vanwege het kalenderverschil). Toch is de lokale kerstman Deda Mraz (Opa Vorst) ook hier al neergestreken. Op typisch Servische wijze, zoals je op het plaatje kunt zien. Overal hangen lichtjes, de etalages liggen vol, de laatste Sveti Nikola-boeren zijn gelaten n het hoofd heeft een adempauze tot de nieuwjaarskater. Officieel werkt iedereen nog deze week, maar van harte gaat het niet. Vanaf komend weekend gaat Servië voor een week of twee op slot. Eerst oud en nieuw, dan ortodox kerst, dan orthodox nieuwjaar en pas daarna zullen de lodderige ogen voorzichtig weer open gaan. Zelf zal ik er van 29 december tot en met nieuwjaarsdag niet zijn. Dan zit ik in Boedapest om afscheid te nemen van de onovertroffen Tijn Sadé, de correspondent van NRC Handelsblad die denkt dat het in Brussel leuker is dan hier. Dat zal hem nog vies tegen gaan vallen.
Waarom ik dit allemaal schrijf? Ach, er zijn van die dagen dat me niks anders te binnen schiet. En dan val ik jullie lastig met stukjes die er helemaal niks toe doen.
Aanvulling. Hoewel hij nog in Boedapest zit, is Tijn al wel begonnen met zijn blog. Dat vind je hier. Nog niet eens weg en nu al heimwee.

Geen opmerkingen: