donderdag 20 november 2008

requiem


Ik had er natuurlijk zelf op moeten komen, maar dankzij een oplettende bezoeker (dankjewel Tim) missen jullie het toch niet: gisteren is de laatste Yugo van de lopende band gerold. "Weemoedig afscheid van de Yugo" stond er boven een stukje in het Algemeen Dagblad (alweer het AD), dat overigens wemelt van de fouten. Ten eerste zullen er maar weinigen weemoedig zijn over het verdwijnen van de Yugo's. Geen hond wil in die dingen rijden als het niet strikt noodzakelijk is. Veel mensen nemen zelfs een duur krediet om vooral maar een tweedehands 'westerse' auto te kunnen kopen. Ten tweede gaat producent geen Fiat Punto's assembleren, maar twee nieuwe Fiat-modellen. Ten derde staat Zastava niet voor rode vlag (zelfs niet destijds), maar gewoon voor vlag:


En tenslotte is er geen Serviër die Momcilo Spajeci heet.
Ik vraag me trouwens af of die hele Fiat-deal nog wel doorgaat. De Italianen hebben beloofd 700 miljoen euro te investeren in Zastava, maar het concern kampt vanwege de economische malaise met gigantische problemen. In Italië is de verkoop met twintig procent gedaald en Fiat heeft in vier fabrieken werktijdverkorting doorgevoerd. Ze worden daar in Kragujevac heel zenuwachtig van, ook al omdat de Amerikaanse wapenfabrikant Remington samenwerking met de wapenpoot van Zastava op de lange baan heeft geschoven.
Hier nog een filmpje. Een passend requiem dunkt me.

3 opmerkingen:

Michel zei

In revolutionaire tijden (toen er nog bratstvo i jedinstvo was) kon je natuurlijk wel in een crvena (rooie) zastava rijden.. Ik zag ze "vroegâh" wel, met 'n portret van Tito voor het raam.. die was net gaan hemelen toen. Dat waren toen nog licentie Fiatjes 600.

David Jan zei

Die rijden nog steeds rond, maa nogmaals, als het maar even kan koopt de gemiddelde ex-Joegoslaaf toch iets anders.

Anoniem zei

Roemeense pers merkt op dat Zastava in 1989 maarliefst 220.000 auto's produceerde, daarna getroffen werd door oorlogen en tien jaar geleden door NAVO-bommen - gebouwen stuk en werknemers gewond, de Yugo-import gewraakt? Wilde speculaties over wat Ford gaat doen, lees ik, wrschnlk het kleinste en goedkoopste model (6500 euro) maar ook wagens uit de B-klasse. Geen andere wapens.