maandag 24 november 2008

kerk

Een flinke rel bij mij in de buurt. Voor de kerk aan de Cara Dušanastraat wordt gebouwd, waarschijnlijk een winkeltje om kaarsen, ikonen en kerksouvenirs te verkopen. Bijna elke kerk heeft wel zoiets. De buurtbewoners zijn razend. Er is een boel ruimte om de kerk heen, maar nee, de heren priesters hebben in hun goddelijke wijsheid besloten het gebouwtje pal voor de kerk neer te zetten, zeggen ze.

Ik had het nog niet gezien en ben dus vanmiddag maar even gaan kijken. Eerlijk gezegd snap ik de ophef niet zo goed. Het is een tamelijk bescheiden winkeltje en bovendien is de kerk nou ook weer niet van uitzonderlijke schoonheid. Ik vind het nogal een plomp en grauw bouwwerk waarbij het nieuwe bouwseltje haast frivool afsteekt. In één ding hebben de buurtbewoners wel gelijk. In de jaren dat de Democratische Partij van Servië van Vojislav Koštunica aan de macht is geweest, heeft de kerk een haast onaantastbare positie verworven. Niemand zou toestemming hebben gekregen om een gebouwtje op een vergelijkbare plek neer te zetten, maar zodra de geestelijkheid iets doet, lijkt er geen tegenhouden aan.
Persoonlijk zou ik me daar veel bozer over maken.

Geen opmerkingen: