donderdag 27 november 2008

Rusland

Ik heb geloof ik ooit weleens geklaagd over de tijd dat ik in Rusland woonde en werkte. Dat het daar zo koud was en somber en dat er zoveel Russen wonen. Dat vind ik nog steeds, maar ik ben nu iets aan het lezen dat toch weer een ander licht werpt op dat onmogelijke land en de genieën die desondanks het heeft voortgebracht. Vriend Wil gaf me de laatste keer dat ik in Nederland was de 'Russische romans' van Vladimir Nabokov, die echt nog wel wat meer heeft geschreven dan Lolita (en dat Russische slaat op het feit dat hij die romans in het Russisch heeft geschreven, terwijl hij al in Duitsland woonde). Mijn hemel, wat een taal, wat een zinnen, wat een opmerkingsvermogen, wat een schrijver. Waarom hebben ze die hier niet? Kopen die twee pillen. Uitgegeven door de Bezige Bij (die me nu een waanzinnig bedrag aan reclamekosten gaat betalen).

Geen opmerkingen: