dinsdag 20 mei 2008

noodklok



Ik geloof dat het tijd wordt een noodklok te luiden. Het gaat over de onderhandelingen over de nieuwe regering van Servië. Geloof het of niet, de volstrekte idioot Dragan Marković 'Palma' (op de foto rechts) dreigt daar een hoofdrol in te gaan spelen. Hij zit met zijn Verenigd Servië-partij in een coalitie met de SPS. Die coalitie onderhandelt momenteel met de radicalen en Koštunica over een nieuwe regering. Palma maakt nu amok. Hij vindt dat het Stabilisatieverdrag met de Europese Unie wél moet worden ondertekend, terwijl zijn coalitiegenoot SPS vindt dat dat niet moet gebeuren.
Goed, dat is allemaal niet zo gewichtig. Belangrijker is dat een regering radicalen-Koštunica-SPS onmogelijk is zonder Marković, omdat hij vier essentiële zetels heeft in het parlement. Waarom de noodklok? Welaan, ik stuitte op een onthullend filmpje. Terwijl hij, af en toe naar iemand zwaaiend, door zijn mooie Jagodina wandelt, beantwoordt meneer de burgemeester vragen van een journaliste (kijk vooral niet het hele filmpje af, het is saai om te zien en in het Servisch).
Marković vertelt dat hij groot fan is van Ceca, de rondnepborstige turbofolkdiva, weduwe van Arkan en politiek volkomen incorrect. Maar goed, Ceca heeft heel veel fans. Dan komt er een erg grappige passage. "De enige muzikanten die ik nooit live heb kunnen zien, omdat ik nog maar een kind was, zijn Beethoven en Chopin." Journaliste stomverbaasd, vraagt: Wat bedoelt u, omdat ik nog maar een kind was hebben Beethoven en Chopin nooit voor me gespeeld? Antwoord: "Nou als ik als kind al populair was geweest, dan hadden ze misschien wel voor me opgetreden." Journaliste gelooft het niet meer, lacht: "U was geen kind toen Beethoven nog leefde." Antwoord: "Ja, ja, dat was ik wel. O.k., vertel me hoe oud was Beethoven? Hoe oud was-ie?"
Dan gaat het ineens over homoseksualiteit. Vraag: "Zou u ooit vrienden willen zijn met een homo?" Antwoord: "Nee, nooit van m'n leven." Waarom niet? "Omdat ik zo niet ben opgevoed. En ook de Servisch orthodoxe kerk is het er niet mee eens. (...) Het is een ziekte. Het is ziek om de liefde te bedrijven op een plek die god er niet voor bedoeld heeft. (...) Ik ken iedereen in Jagodina. Er zijn geen homo's in Jagodina."
Je zou je hoofd kunnen schudden en denken: die man is gek. Maar veronderstel nou eens dat zijn stem beslist dat Servië bij de EU komt... Misschien kent een van de lezers Xavier Solana. Bel hem eens op, zou ik zeggen.
Hoewel Palma dus een onbenul is, weet ik maar al te goed waar zijn opvattingen toe kunnen leiden. Ik was er ook op die mooie dag, ik weet niet meer precies wanneer in 2001. Een filmpje hier en een filmpje hier. Ik raad aan deze filmpjes wel uit te kijken, ondanks de gruwelijke beelden. Dáár leiden die opvattingen toe.
In het eerste filmpje zie je rond de 2 minuut 45 nog een lange blonde vrouw met een grijze broek en een paars hemdje. Ze wordt bespuugd, spuugt terug, krijgt een dreun of twee en wordt vervolgens afgevoerd door de politie. Dat is Yaël Vinckx, destijds correspondente van NRC Handelsblad. Dappere actie was dat, Yaël.
Ik ben geen homo-activist en ook helemaal niet van plan dat te worden. Daar zijn anderen voor. Servische homo's hebben overigens een leuke wapenspreuk: 100 procent homo, van vaders en van moeders kant.

Geen opmerkingen: