maandag 12 mei 2008

blunder

Centrum voor Vrije verkiezingen en De mocratie (Cesid) meldt verkiezingeoverwinning Tadić


Pfffff, hoe moet ik ik dit nou rechtpraten? Zit ik Nederland al weken te vertellen dat de Wadikali (de Servische Radicale Partij, wier leider leider Vojislav Šešelj de r niet kan uitspreken) de parlementsverkiezingen in Servië gaan winnen en dan boekt Boris Tadić' Coalitie voor een Europees Servië ineens een monsteroverwining. Wat heb ik nou niet goed begrepen, wat hebben overigens al die andere wijsneuzen niet goed begrepen?

Ik denk dat we ons te veel hebben laten leiden door het geschreeuw in de verkiezingscampagnes. Alsof Serviërs een stelletje idioten zijn, die voor zoete koek aannnemen dat alles goedkomt als Kosovo maar in de moederschoot blijft. Alsof Serviërs geen behoefte hebben aan een baan, een beetje meer loon, de mogelijkheid om ook eens ergens anders heen te reizen dan naar Turkije, Montenegro, Egypte of Tunesië. Nou Europa, kom maar op met je gouden bergen.
Wel zuur dat SPS (opgericht door Slobodan Milošević) nu uit kan gaan maken welke kant het land opgaat. Ik denk dat Mira (Marković, echtgenote van wijlen Slobodan) in het verre Moskou een koket vreugdedansje heeft gemaakt. Kijk maar naar de resultaten: DS-coalitie 103 zetels, Radicalen 77, Koštunica 30, SPS 20, LDP 13, minderheden 7. Radicalen+Koštunica+SPS= 127 zetels (er zijn er 126 nodig voor een meerderheid). DS-coalitie+LDP=niet genoeg. Tadić klonk gisteren een beetje dreigend, toen hij zei dat de verliezers niet moeten denken dat ze munt kunnen slaan uit hun verlies. Maar wat dan? Wilt u met de SPS, meneer?
De lust om me aan voorspellingen te wagen is even weg. Laat ze zelf maar uitzoeken hoe ze het bestuur over dit land willen gaan aanpakken. Ik zal er van een afstandje naar kijken.

Feest bij DS:






Geen opmerkingen: