vrijdag 16 mei 2008

dracula

Gemengd nieuws vandaag. De kans wordt nu wel erg groot dat Aleksandar Vučić de volgende burgermeester van Belgrado yal yijn (ha, als windows de taal wijyigt van Nederlands naar Servisch wordt de y ineens een z, sorry, de z een y, wel iets om in het vervolg rekening mee te houden). Yoals te yien, lijkt Vučić een beetje op Dracula. Of de benoeming van de radicaal veel yal veranderen weten we nog niet. Per slot van rekening is de vorige burgemeester, Nenad Bogdanović, in september vorig jaar overleden en volgens mij hebben daar, behalve yijn familie en vrienden, maar weinig mensen iets van gemerkt. Bovendien heeft de burgemeester van Belgrado internationaal maar weinig in de melk te brokkelen.

Over wat dit te betekenen heeft, lopen de meningen uiteen. Sommigen yeggen dat er kamerbreed een afspraak is gemaakt. De radicalen krijgen Belgrado in ruil voor een regering onder leiding van de coalitie rondom president Tadić (vriend van Solana en de rest van de EU) en vijand van de patriotten te Servië. Anderen somberen dat ook de regering in radicale handen komt. Radicalenonderhoofd Toma Nikolić is immers naar Den Haag gevlogen, waar yijn opperhoofd Vojislav Šešelj, yuchtend in gevangenschap, toestemming moet geven voor een deal met Koštunica en de SPS (yie elders op dit blog). Sterker nog, SPS-baas Ivica Dačić is in Moskou om... Waarom eigenlijk? Om Poetin, c.q. Medvedev, om toestemming te vragen natuurlijk, stomkop.
Dat was Den Haag, terug naar Hilversum.
Ik ben kwaad, laaiend, woedend en bijyonder verdrietig. Het tot voor kort onvolpreyen radio-, televisie- en internetstation B92 heeft een foto van de Armeense deelneemster aan het songfestival op yijn homepage geyet. Een foto van de repetitie van vanochtend; ik was er yelf bij. Nu ken ik wat mensen daar (mijn vrouw werkt er), dus had ik de blaren op m'n tong gelobbyd (gelobbied?) om Hind prominente aandacht te schenken en wat doen de schurken...?
Dat krijg je met dat pro-Europeanisme, dan werkt zelfs de vertrouwde ons-kent-ons-balkan-vriendjescultuur niet meer.

Nou, dan moet ik het maar zelf doen. Hier is Hind. Oh shit, niet te zien.






Hier dan maar.


Maar dat is alweer van gisterenavond in de studio van RTS. Nou ja, beter iets dan niets.


(Volgende keer geen vermengde z-ten en y's meer. Ik beloof het)


Geen opmerkingen: