donderdag 10 december 2009

visum

Dit hierboven schijnt straks toch niet genoeg te zijn om naar de Schengenlanden te reizen. Althans, volgens de krant Glas Javnosti eist een hele reeks landen na 19 december bijvoorbeeld toch nog een uitnodiging van degene die je gaat bezoeken of een hotelreservering en een bewijs dat je, afhankelijk van je bestemming, tussen de veertig en honderdvijftig euro per dag te besteden hebt. Als dat klopt, en de krant lijkt het degelijk onderzocht te hebben, wordt dat alleen niet meer in een consulaat, maar aan de grens gecontroleerd. Dat zullen lange rijen worden aan de grenzen met Hongarije en Slovenië. En hoe ga je daar nu bewijzen dat je naar Duitsland op weg bent of naar Frankrijk en gaan de Slovenen en de Hongaren dan controleren voor de Duitsers en de Fransen? Je komt onderweg immers geen grenscontroles meer tegen. Alleen als je vliegt, arriveer je rechtstreeks in het land van bestemming. Ik vind dit uiterst merkwaardig. Zo heeft afschaffing van de visumverplichting wel heel weinig zin. (Dank je wel Christina voor de tip)

9 opmerkingen:

Ismael zei

mmm misschien toch een addertje van Maxime

kosovosrbija zei

ja vond het al raar , mijn maatje uit servie wilde al komen en die zei dat ie 65 euro per dag nodig had om hier te komen.. als ie komt kan ie maar 2 dagen blijven en dan is ie blut(geintje)..maar ben al de hele week de informatie aan het zoeken.. binnen 2 dagen weten ze het bij de IND en dan bellen ze terug..vindt het wel raar hoor.. en niet normaal.. dus mensen die bij mij een maandje willen komen is 31 x 65= 2000.. terwijl ik alles wil betalen behalve de vliegtuig ticket.. pfff wordt er echt moe van.. 20 jaar sancties en ze gunnen ons nog steeds niks..of er steekt een addertje onder de gras.. je ziet dat europa ons niks gunt..

Ismael zei

voor Turken is het precies hetzelfde, en voor westerlingen in Australie ook, je moet je zelf tijdens de periode kunnen onderhouden of iemand moet voor je die periode garant staan anders komt er een toestroom aan illegalen, althans dat is de redenatie van de regeringen.

Nederland is niet de enige die zulke vereisten heeft en niet alleen voor Serven, maar ja ik geef Kosovosrbija wel gelijk het is een addertje want dat heb ik nergens kunnen lezen in de berichtgeving op het opheffen van de visum"sancties"

Wie moet dat gaan controleren, de Hongaren die nog een redelijke sovjetmentaliteit hebben hoewel ze dat meteen ontkennen.

David Jan zei

@ Goed dat je dat schrijft, Ismael. Dat zet de dingen toch in een wat ander perspectief. Ik blijf het echter wel gek vinden dat niemand het hierover heeft gehad.

Ismael zei

idd David Jan, de meeste mensen buiten het Schengengebied en het merendeel uit niet-Westerse landen moeten daarnaast ook kunnen aantonen dat ze een terugreis hebben geboekt of de middelen hebben om op eigen gelegenheid terug te kunnen keren.

Ik word in Zwitserland (als ik vlieg met Swiss-Air standaard met toblerone en tussenlanding in de idyllische alpenrepubliek), net als alle anderen, gecontroleerd of ik wel aan dit soort eisen voldoe, zonder stempeltje op je boardingpass van de steward(ess) die dat controleert kom je het vliegtuig niet in.

Het is niet een gek iets, maar toch dat dit niet gemeld is bij de bekendmaking is wel vreemd maar niet onverwacht, de domper op de feestvreugde komt altijd later.

kosovosrbija zei

ze hebben me terug gebeld.. van de IND.. ze zeiden als ik na de gemeente huis ga en papieren op haal dat ik garant sta( moet ik ook werk hebben).. invullen .. terug gaan stempel laten zetten..de ene opsturen na mijn vriend, de andere kopie houden. heeft mijn maatje niet zoveel geld nodig.. en kan gewoon komen.. lijkt me weer op de visum plicht alleen gaat het wel sneller.. dus het is niet veel veranderd.. of je moet met de reisbureau gaan en dat kost ze veel geld ondanks dat de mensen daar niet veel geld hebben.. ze willen de crimenelen tegen houden. maar de mensen met weinig geld wordt het weer moeilijk.. en de crimenelen die wel geld hebben komen wel de grens over.. dus heeft het wel nut.. die garant plannen en wat ze hier willen.. volhens mij niet.. want crimenelen komen toch wel de grens over ( vals paspoort) of gewoon bij een reisbureau boeken en gewoon zat geld meenemen. want anders hebben ze volgens mij 60 euro per dag nodig.. niet normaal.. de mensen die op familie bezoek willen komen of bij vrienden zal het niet lukken..en bij de kroaten doen ze niet zo moeilijk. vindt het wel raaar

David Jan zei

Klinkt alsof er in de vereisten inderdaad niet veel is veranderd. Voordeel is in ieder geval dat je niet meer naar het consulaat hoeft. Je hebt gelijk, kosovosrbija, criminelen houd je zo niet tegen. En wat de Kroaten betreft, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien weet een van de bezoekers uit Kroatië hoe dat zit.

Christina-99 zei

Kosovosrbija heeft gelijk bij bezoek van mensen met een Kroatische pas is er geen enkel probleem.
Ik krijg regelmatig vrienden op bezoek (voormalige inwoners van een deel van Kroatië - lees RSK), die een Kroatische pas hebben, die niet hoeven te vertellen of ze überhaupt geld hebben voor een verblijf en waarvoor ik ook niets hoef te doen (geen garantie etc) het enige is hen hier ontvangen en lekker voor ze koken.

David Jan zei

Dank voor je aanvulling, Christina.