dinsdag 6 oktober 2009

weer een dode voetbalsupporter


Ik had wat minder geweld beloofd en daarom heb ik getwijfeld of ik dit bericht zou posten. Omdat het de gemoederen in Bosnië ernstig verhit, doe ik het toch. En ook om aan te geven dat niet alleen in Servië voetbal oorlog is.
Afgelopen zondag kwam Vedran Puljić (24) om het leven. Hij was betrokken bij gevechten tussen aanhangers van FK Sarajevo, waar hij fan van was, en inwoners en politie in Široki Brijeg, waarbij ook nog eens dertig mensen gewond raakten. Sarajevo heeft voornamelijk moslimsupporters, Široki Brijeg Kroatische. Het stadje ligt in Noord-Hercegovina, op een kilometer of vijfentwintig van Mostar. Wie er begonnen is met vechten, weet ik niet. Dat hangt af van welke bronnen je gelooft. Uit de beelden is het niet op te maken.
Volgens sommige berichten heeft de vermoedelijke schutter, ene Oliver Knezović, zichzelf gisteren zelf gemeld bij de politie. Afgelopen nacht schijnt hij echter uit het politiebureau te zijn ontsnapt en de benen te hebben genomen.
Dan nog even in de rubriek variabila: de Servische gemeente Vrnjačka Banja heeft besloten om haar hoofdstraat te vernoemen naar Brice Taton, de Franse voetbalsupporter die vorige week overleed, na in elkaar getimmerd te zijn door hooligans van Partizan Belgrado.

Geen opmerkingen: