Ik heb er al eerder over geklaagd en deze week is het weer raak. Er waren me interviews toegezegd met Milorad Dodik (de baas van de Republika Srpska) en Vuk Jeremić (minister van buitenlandse zaken van Servië) en wat denk je? Van Dodiks bureau kreeg ik, na eindeloos zeuren en vragen wanneer en waar dat gesprek zou plaatsvinden op de valreep te horen dat het toch niet door kon gaan. Zelf belden ze daar natuurlijk niet over.
Met de woordvoerster van Jeremić, Vesna Sekerezović heet ze, had ik afgesproken vandaag te bellen om een tijdstip in het weekend overeen te komen voor een interview. Volgende week is haar baas namelijk in het buitenland. Ik heb vandaag acht keer gebeld. Alleen de eerste keer behaagde het mevrouw Sekerezović haar telefoon op te nemen. Ze vroeg me een uur later terug te bellen. Dat heb ik gedaan, en een half uur later weer, en een uur later weer, een een half uur later weer, enz. Ze beantwoordt stomweg haar telefoon niet. Ik heb de volgende sms gestuurd: "Could you please contact me about the interview with Mr. Jeremić. It is urgent. David Godfroid, NOS Netherlands". Duidelijk genoeg, lijkt me, maar geen antwoord.
Ik word er gek van. En dat niet alleen. Je zult zowel Dodik als Jeremić straks wel weer horen mekkeren dat niemand Servië en de Serviërs begrijpt, dat de hele wereld tegen ze is. Ja hoor. En hoe, beste heren, wilt u dan dat de wereld van uw standpunten op de hoogte raakt? Door u te verstoppen, weg te kruipen?
vrijdag 10 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Kan je hem zelf niet bellen/sms'en (of iemand die je kent)? dan zal mevrouw Sekerezovic via hem toch wel terugbellen?
Tja in servie is PR niet het strekste punt.....
Wat komt ons dat bekend voor: "belt u over een uur nog een keer, want dan is de directeur terug". Na dertig(!) keer bellen, omdat we ondanks afspraak NOOIT werden teruggebeld, hebben we gezegd:"als u om 09.00 uur niet terugbelt, dan zoeken we een andere internetprovider." En raadt eens: er is NOOIT teruggebeld door Vojvodina Online.
Hoe doe je zaken in Servie? We durven het bijna niet te vertellen aan Holland. To je Srbija, bre!
Het gaat niet alleen om hoe je jezelf verkoopt. Het gaat om een algemene houding, vooral in overheidsdiensten. Van mij hoeft de klant echt niet altijd koning te zijn, maar zulk gedrag ondergraaft iedere geloofwaardigheid. Vandaar dat veel mensen geloven dat de overheid met al haar diensten alleen maar in de weg zit (en dat is in de meeste gevallen ook zo) en dat je er dus beter met een grote boog omheen kunt
Een reactie posten