donderdag 9 juli 2009

verhagen

Minister Verhagen van buitenlandse zaken komt dus niet naar Belgrado op 21 juli. Dat vind ik niet leuk, want het scheelt mij een boel inkomsten. Ik zal een klacht indienen.
Waarom Verhagen niet komt, laat zich raden. Servische politici stonden sinds het bekend worden van zijn bezoek in de rij om te verklaren dat ze de Nederlandse regering er nu van zouden kunnen overtuigen dat Servië er echt alles aan doet om samen te werken met het Joegoslavië-tribunaal. Dom, want daarmee hebben ze het uitstel (en mogelijk afstel) van het bezoek zelf over zich afgeroepen.
Verhagen is er herhaaldelijk heel duidelijk over geweest: als ik naar Belgrado kom, dan ga ik geen koehandel plegen over de vraag of Servië al dan niet volledig samenwerkt met het Joegslavië-tribunaal. Om dat te beoordelen heeft het tribunaal een hoofdaanklager en zijn naam is Brammertz, meld u zich daar maar. Dat is een helder standpunt. Daar kun je het vanzelfsprekend mee oneens zijn, maar dat ga je dan niet luid en duidelijk lopen rondtoeteren. Zo werkt diplomatie niet. Als je in zo'n geval iemand wilt overtuigen, dan laat je hem komen, dan praat je de hele dag over handelsakkoorden en economische samenwerking op kabouterniveau en dan mompel je tussen de kaviaar en de gebonden kalfsleversoep met gepocheerde eendensnaveltjes door iets over het tribunaal en gijzeling van je land en dat de EU een belangrijk land als Servië toch niet links kan laten liggen. Kans op succes bij Verhagen: nul, maar dan kan je in ieder geval zeggen dat je er alles aan hebt gedaan. Zo werkt dat heren.

2 opmerkingen:

MiR zei

Ik denk ook dat het werkt zoals je beschrijft. De Servische regering moet veel meer aan "branding" doen: zich goed presenteren door zich in te leven in wat iemand (of een land) beweegt.
Maar blijft "nas Ferhagen" nou echt weg, omdat hij koehandel vreest? Is hij dan echt niet in Servie geinteresseerd? In de krant lees ik dat hij een boodschap wilde overbrengen: we hebben niets tegen de Serven.
Ben benieuwd naar je mening.
Rudi (van MiR, maar M zit nu in NL)

David Jan zei

Ik kan niet in het hart van Verhagen kijken, maar hij is tot nu toe duidelijk geweest: ik praat met de Servische regering niet over de mate van samenwerking met het Joegoslavië-tribunaal.Of hij iets tegen Servië of de Serviërs heeft weet ik echt niet.