zaterdag 30 mei 2009

radio


Dat was vroeg op vanochtend. Om acht uur zat ik al in de radiostudio bij Goran en Ana. Gekke onderwerpen verzinnen ze daar. Een poosje geleden had Goran me uitgenodigd om te praten over smartlappen. Hij had toen ergens gelezen dat er in Utrecht een smartlappenfestival plaatsvond. Ga maar eens uitleggen aan een Servisch publiek: wat is een smartlap?
Deze keer ging het over de jaren zeventig, die ik, ja ik ben oud, heel bewust heb meegemaakt. Welke muziek was toen populair in Nederland, welke Nederlandse bands maakten internationaal furore, hoe gingen we op vakantie, wat deden we in onze vrije tijd. Een flink deel van het gesprek ging om de een of andere reden over liften. Gek gesprek voor de vroege zaterdagochtend.

Goran verdient overigens de eerste prijs voor de mooiste Servische achternaam die ik ken. Mojsin heet hij, Mijnzoon, een naam die alleen voorkomt in Zrenjanin en omgeving, vertelde hij me. Aardige jongen en dat niet alleen. Hij heeft me ook voorgesteld aan een dealer die via slinkse wegen geïmporteerde Drum verkoopt. Voor zover ik weet nergens anders te koop in Belgrado, of het moet goedkope namaak zijn. Weer wat nuttigs te weten gekomen.

Geen opmerkingen: