vrijdag 22 mei 2009

behandeling

Er zijn allerlei manieren om met junkies om te gaan. Eén methode heb ik eerder deze week beschreven: je laat ze gewoon verrekken. Je kunt ze ook opnemen in een afkickkliniek en ze met allerlei therapieën te lijf gaan, je kunt hopen dat bidden het gewenste resultaat heeft, je kunt ze cold turkey in een cel zetten en zo zijn er nog wel meer methodes the bedenken. Priester Branislav Peranović heeft wel een heel originele manier bedacht om mensen van de heroïne af te brengen. Hij haalt ze naar het Spiritueel Rehabilitatie Centrum in Crna Reka (Zwarte Rivier) bij Novi Pazar, vraagt een bedrag van driehonderdvijftig euro per maand, en je laat de junkies of hun ouders een contract ondertekenen waarin staat dat "alle vormen van behandeling" zijn toegestaan. Het resultaat was in Vreme van deze week te aanschouwen. Peranović' methode had aanvankelijk de zegen van bisschop Artemije (daar is-ie weer), maar wat je op het filmpje hiernaast kunt zien, ging zelfs hem te ver. Artemije heeft zijn handen er van afgetrokken. Lijkt me begrijpelijk. (Je kunt het filmpje dus rechts boven aan deze pagina zien).

8 opmerkingen:

Michel zei

Lekker volk die "behandelaars". Gaat er nog wat anders gebeuren dan alleen de afkeuring van Artemije?

Antje zei

Hadden ze ook een theoretische onderbouwing of willen ze die verslaving er letterlijk uit meppen?

Fabian zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Fabian zei

Hoi David Jan, Ik heb zojuist een blogje geschreven vanuit Sarajevo, je kan het hier vinden:
http://blog.fabian-vendrig.eu/
(en voor de andere bezoekers van de Belgradoblog ook uiteraard)

Sorry voor deze onorthodoxe aankondiging ;-)

Pozdrav,
Fabian

Nadin zei

Jezus Christus zeg *slaat verschikt een kruisje*
Doe normaal!!!
Dit is echt ziek.
Gaat hier nog wat aan gedaan worden of mag dit zo maar?

Ik zou die zogenaamde behandelaars wel eens zo'n zelfde behandeling willen geven,kijken of zij dat zo prettig vinden.En daar hoef ik dan geen 350 euro voor. Ik wil dat wel helemaal gratis en voor niks doen...want zo ben ik dan ook wel weer!

Richard zei

Allejezus, deze mishandelingen gaan werkelijk alle perken te buiten. De tragische achtergrond is dat zonder vormen van extern (medisch) toezicht de Servisch-orthodoxe kerk vrijwel een monopolie heeft op de nazorg van ex-junks in Servië. Spartaanse toestanden, ik kan daar over meepraten omdat een neef van me enige tijd in een klooster heeft uitgeziekt, maar dit soort idiote excessen waren me niet eerder bekend. Punt is, er zijn totaal geen afkickcentra of vergelijkbare faciliteiten zoals we die in Nederland wel kennen (waar niet-afgekickte junks dankzij de gezondheidszorg hier een respectabele leeftijd kunnen bereiken), terwijl drugsverslaving onder zegmaar de kansenjongeren in Servië een enorm groot probleem is zoals in veel andere Oost-Europese regio's. Ik begrijp dus ook heel goed die brief van de ouders van ex-junks die het centrum in Crna Reka steunt en de overheid aanklaagt omdat die geen éne serieuze flikker aan die problematiek doet. Anyway, even een korte toelichting.

David Jan zei

@ Richard. Dank voor je toelichting.

Ik heb begrepen dat het centrum inmiddels gesloten is en dat er een gerechterlijk vooronderzoek is gestart.

Richard zei

Tsja, hopelijk is dit geval een uitzondering. Dubbel shocking omdat ik die rehabilitatieprojecten nu juist één van de weinig goeie dingen vond waar de kerk zich op kan laten voorstaan in de samenleving. Want voor de rest is 't.... ach laat maar, weet niet waar ik moet beginnen :) Gegroet!