maandag 9 februari 2009

minister

Mag ik u even voorstellen, de nieuwste minister in de regering van het onafhankelijke Kosovo. Geintje. Ik zat in de zaal waar gebruikelijk persconferenties worden gegeven, te wachten op een interview met de Kosovaarse minister van financiën en economische zaken, Ahmed Shala, en toen leek het me een leuk idee om achter de regeringskatheder te gaan staan en mezelf te laten vereeuwigen. Ziehier het resultaat. Minister Godfroid van onbenul, die wel erg triestig kijkt. Het interview werd overigens verschoven naar morgen, omdat Shala ineens belangrijke staatszaken moest bespreken met premier Thaci.




Een paar uur later stond er een echte minister achter een ander spreekgestoelte. De minister van defensie, wiens naam me, oh schande, nu even niet te binnen wil schieten. Hij had een gesprek gehad met de leider van teleurgestelde ex-leden van het Kosovo Protectie Corps (KPC), dat bijna geheel uit ex-leden van het Kosovo Bevrijdingsleger UCK bestond. Het KPC is opgeheven, omdat Kosovo nu een leger(tje) heeft, de Kosovosaarse Veiligheidstroepen (KSF). De teleurgestelde KPC'ers hadden daar allemaal lid van willen worden, dat is niet gebeurd en nu zijn ze boos. Maar daar gaat het (inderdaad nogal vage) plaatje niet over. Dat gaat over hetgeen zich achter de minister afspeelt. Daar staan drie vlaggen op een rijtje: die van het onafhankelijke Kosovo, die van de Navo (waar Kosovo geen lid van is) en, in het midden nog wel, die van Albanië (waar Kosovo, misschien moet ik zeggen nog, geen deel van uitmaakt). En dan vindt de internationale gemeenschap het gek dat er zo weinig (en vermoedelijk helemaal geen) Serviërs deel willen uitmaken van die "multi-etnische" KSF.
ps Van de bisschop overigens niks meer vernomen. Ik vrees dat dat niet goed is voor mijn toetreding tot het hiernamaals.

1 opmerking:

Michel zei

Veiligheidsmaatregelen zijn er niet kennelijk, zo zou je niet op het spreekgestoelte van Obama komen.. En wat je zieleheil betreft; niet aan denken, je bent eventjes minister geweest. Misschien word je nog weleens bisschop!