dinsdag 17 februari 2009

feest

Alles is er klaar voor. Vandaag vieren de Albanese Kosovaren, of zo je wilt de Kosovaarse Albanezen, de eerste verjaardag van hun onafhankelijkheid. Nu is het nog stil, maar vanmiddag en vanavond wordt het groot feest. Het parlement komt om drie uur bijeen om het historische moment te gedenken, er is een concert van het Kosovaarse filharmonisch orkest en vanavond gaan de remmen los bij buitenoptredens van tal van lokale beroemdheden. Zoals je op het spandoek kunt lezen, komt Morandi zelfs zingen. Ik had geen idee wie Morandi was, maar dat schijnt een wereldberoemde Roemeen te zijn.
Ik gun iedereen zijn feestje, dus ik ga er niet zuur over doen. Wat me echter wel verbaasde, waren de uitgebreide felicitaties van Pieter Feith, een Nederlandse diplomaat die hier in Priština zit om namens de Europese Unie in oogje in het zeil te houden, aan alle Kosovaren. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal smakeloos. Hij weet natuurlijk best dat de Serviërs hier helemaal niet blij zijn met die onafhankelijkheid en waarom moet je dan speciaal aan de vooravond van zo'n dag nog eens zout in de wonden wrijven. Het gerucht gaat dat Feith aan het eind van de maand vertrekt. Ik ken in ieder geval één bevolkingsgroep die daar niet rouwig om zal zijn.

Geen opmerkingen: