vrijdag 27 november 2009

crimineel


Ik weet het, ik ben een misdadiger. Morgen om half een moet ik voor de recher aan de Bulevar Despota Stefana verschijnen voor een zwaar vergrijp: ik heb de deadline om aan de procedure voor een nieuwe verblijfsvergunning te komen overschreden. Ik zal mijn innige spijt betuigen tegenover de magistraat en ik hoop dat er met een boete van af kom en niet in het cachot zal belanden.
Eerder dit jaar nam het parlement een wet aan, die buitenlanders met een verblijfsverguning verplicht een maand voor de verstrijkingsdatum van de oude te beginnen met de procedure om een nieuwe te verkrijgen. Ik wist dat, hoewel ik geen idee heb waarom het zo is, maar ik ging ervan uit dat die procedure voor mij begint met de aanvraag van een nieuwe journalistenaccreditatie (zonder krijg je geen verblijfsvergunning). Verkeerd gedacht. Die procedure begint bij de vreemdelingenpolitie.
Ik had dus mijn nieuwe accreditatie en omdat mijn oude verblijfsvergunning pas op 11 december afloopt, dacht ik dat ik tussendoor tijd genoeg had om naar Roemenië te gaan. Aan de grens nam de politie evenwel mijn witte kartonnetje in, waarop het bewijs van registratie in de gemeente Belgrado staat vermeld (dat was me in al die jaren nog nooit gebeurd). Ik moest dus opnieuw naar het politiebureau Stari Grad om een nieuw te gaan halen. Opnieuw enige vertraging, maar allemaal nog ruim voor 11 december.
Vanochtend kwam ik bij de vreemdelingendienst, waar ze me uiterst voorkomend vertelden dat ik de wet had overtreden en dat ik naar de rechter moet. Fluitje van een cent, waarschijnlijk een boete van een euro of vijftig, maar niks dramatisch. Toen kwam er een nieuw probleem aan het licht. Mijn paspoort verloopt in juli volgend jaar, dus ze kunnen me hoe dan ook geen verblijfsvergunning geven, vertelde de inspecteur geduldig (de politie is werkelijk veranderd). Of het dan niet mogelijk is om een vergunning voor een half jaar of zelfs maar voor drie maanden te verstrekken, vroeg ik nog. Nee, dat kan niet, luidde het antwoord, omdat het paspoort na afloop van de verstrijkingsdatum van de verblijfsvergunning nog minimaal een half jaar geldig moet zijn (volgen jullie het nog?). Dat wist ik dan weer niet.
Ik moet dus eerst naar de rechter en dan een nieuw paspoort gaan aanvragen bij de Nederlandse ambassade. De uitgifte daarvan duurt evenwel twee tot drie weken, maar als ik een papiertje kan krijgen waar opstaat dat de aanvraag is ingediend, nemen ze daar bij de vreemdelingenpolitie genoegen mee. Nu ontstaat er nog een nieuw probleem. Ik moet op 14 december in Roemenië zijn en dan heb ik misschien helemaal geen paspoort. En ik moet hoe dan ook voor 11 december het land uit zijn, omdat dan mijn verblijfsvergunning verloopt. Help, hoe moet dat allemaal?
Misschien moet ik inderdaad maar een poosje het gevang in om mijn zonden te overdenken.

9 opmerkingen:

Fabian zei

boefje :-)

Albert zei

Kafka was toch een Tsjech?
Inmiddels heeft hij zo te lezen zijn weg ook richting Belgrado gevonden. Heb je in de gevangenis ook internet? Anders lezen we je belevenissen achter de tralies pas na je vrijlating. En nu maar hopen dat je niet in dezelfde cel terecht komt als Milorad Ulemek of Zvezdan Jovanović, na je blog eerder deze week...

Ismael zei

hahaha van een respectabele verslaggever naar een ongewenste vreemdeling/illegaal.
hopelijk is dit snel opgelost. Dit pas perfect onder het kopje bureaucrazy gone wild.
sterkte en veel succes bij de edelachtbare

kosovosrbija zei

kun je ze niet omkopen.. lol... nee de politie is echt veranderd in servie..nou s6 verder anders komen we je wel op zoeken in de bajes nemen we wel de telegraaf mee..lol.. pozdrav .. ps het zal wel allemaal goed komen

Christina-99 zei

Heb exact hetzelfde probleem meegemaakt, hetzij dat het toen 1995 was, verbleef 3 dagen en nachten in een onderkomen bij SUP, Ulica 29ti November.
Mijn pas was ook nog maar 5 maanden geldig.
Maar ineens begrepen de instanties dat mijn echtgenoot Serf was, waarmee ik officieel getrouwd was. En wonder boven wonder kreeg ik voor de vijf maanden dat mijn pas nog geldig was een verblijfsvergunning. Geen dag minder.
Op mijn verblijfsvergunning stond: Brak. Hetgeen betekend: Getrouwd, huwelijk.
Dus D.J.: jij bent toch ook met een servische getrouwd - ik kan me niet voorstellen dat ze nu nog koppiger zijn dan in de tijd van Milosevic (hoewel mijn grote vriend).
Groet,
Chris

menadzerka zei

Laat je gauw uitschrijven (als je al niet te laat bent) en ga even op je oude pas Servië uit. Sid, Bela Crkva, etc. Dan kom je terug en zeg je dat je met een servische getrouwd bent (nog beter is dat dat je een kind hebt, maar dat is vlgs mij niet op jou van toepassing :)) En dan begint het circus opnieuw.Natuurlijk niet vergeten een nieuw neerlands passie aan te vragen tussentijds!

Marija i Rudi zei

We leven helemaal met je mee.
Volgens Blic [2 oktober 2009] zijn er nog 1.500 mensen in Servie [en nu minus 1] die hetzelfde lot boven het hoofd hangt. Boetes van 3.000 tot 15.000 dinar.

We worden er opstandig van! Ben je liefhebber van Servie en dan zoiets. Maar je bent dan wel helemaal ingeburgerd. Je wordt serieus genomen, toch?

Kop op, DJ! We beloven je eten te brengen in het gevang.
Waar houd je het meest van? Wit brood met een vijl?
Kusje voor Aleksandra.

Anoniem zei

Baste David Jan,
voor zulke overtarading zal Koninkrijk jou uit land zetten.

David zei

Ja die gang naar de rechter heb ik ook eens moeten maken omdat ik langer dan 90 dagen in het land was toch 130 euro en dat was mild volgens de rechter. Moet zeggen dat de politie ook toen erg aardig was.

De wet zelf is ook niet een juridisch hoogstandje toen ik hem las en van het drukken van foldertjes voor buitenlanders heeft de politie (nog?) niet gehoord?

Nou ja het moest van de EU dus ze hebben een excuus..