donderdag 2 april 2009

opluchting

Gisteren schreef ik een beetje somber over de staat van de Servische economie. Vandaag is alles anders, want ik las zojuist dat Servië een vrijhandelsverdrag heeft getekend met Wit-Rusland. Over en weer zullen er geen importheffingen worden betaald. Stop de persen, hijs de vlag. Als dat geen goed nieuws is, zalf op de wonde en olie op de golven van de turbulente economie. Zo zie je maar waar een skivakantie van de Witrussische president Loekasjenko op Kopaonik toe kan leiden. Ik ben een paar keer in Wit-Rusland geweest en wat me daar in economische zin van bij is gebleven is dat het daar geen vetpot is. Benieuwd wat Servië erheen gaat exporteren. Hier kunnen we in ieder geval een stroom aan tractors verwachten, want als de Witrussen één ding kunnen, dan is het tractors in elkaar sleutelen.

We moeten overigens niet te vroeg juichen. Servië (eigenlijk toen nog Joegoslavië) heeft ergens in 2000 ook een dergelijk akkoord gesloten met de grote bondgenoot Rusland. Leek ook prachtig. Helaas heeft het Russische parlement, de Doema, die overeenkomst tot op de dag van vandaag nog niet bekrachtigd. Fijne bondgenoot.

2 opmerkingen:

Reijer zei

Jammer voor die tractorfabriek in Nieuw Belgrado. Hoewel ik twijfel of deze nog in gebruik is. Soms zie ik wel eens iemand lopen of staan er opeens een paar tractor onderdelen buiten, maar meestal is het enige teken van leven een groep straathonden.

David Jan zei

dat is jammer genoeg meer en meer het lot van industriële ondernemingen in de regio.