vrijdag 22 januari 2010

efficiëntie

Het was weer tijd om rekeningen te betalen, dus op naar het postkantoor. Er was maar één loket geopend, maar de rij was niet erg lang, dus ik dacht wel snel klaar te zullen zijn. Dat was buiten de waard gerekend. Achter dat ene loket zaten maar liefst zes meisjes en toch ging het tergend langzaam. Wat bleek? Ze waren op een soort van stage en elke papiertje dat ze onder hun neus kregen moest van alle kanten bestudeerd worden, alle bedragen moesten zes keer bij elkaar worden opgeteld en vierentwintig keer worden gecontroleerd. Er moest uitgebreid worden bediscussieerd welke stempels waar op welke rekeningen moesten worden gezet. De betaalde sommen moesten keer op keer worden geteld en herteld, net als de bedragen die terug moesten worden gegeven. Ik heb drie kwartier staan wachten en al die tijd bleef alleen dat ene loket maar open. Wat mij betreft mogen de postkantoren worden geprivatiseerd.

8 opmerkingen:

Fredrik zei

Als het maar wel leuke meisjes waren dan...

Lila zei

In Nederland heb ik nooit gehoord dat internetbankieren zorgt voor een verlies van banen. In Servië hoorde ik wel dat computers zorgen voor hogere werkeloosheid! Nu begrijp ik waarom :-)
David Jan, wacht je met het betalen van de rekeningen ivm het stijgende aantal dinars wat je voor 1 euro krijgt?

Ismael zei

klinkt bijna als het voormalige postkantoor in Diemen, 1 persoon achter de balie en 30 wachtende en op z`n dooie gemak werken en tussendoor een kop koffie halen.

David Jan zei

@Fredrik. Daar hoor je mij niet over klagen.
@Lila. Nee hoor, die rekeningen betaal ik altijd keurig op tijd.
@Ismael. Altijd al gedacht dat er nauwelijks verschil was tussen Diemen en Belgrado.

Antje zei

Doen ze in Servie ook aan 'technologische pauzes'?

Vond het altijd zo frusterend: sta je een half uur in de rij voor een treinkaartje, door je foute Nederlandse inschattingsvermogen duurt het allemaal veel langer om drie mensen een juist kaartje te geven en uiteindelijk kondigt de pinnige cassiere een 'technologitsjeski pereryv af', om vervolgens thee te gaan drinken ofzo...

Of dat iemand na het kopen van zijn kaartje nog aan de kaartjesmevrouw vraagt:"Gaat de trein naar Pskov vanaf dit station?" en dat zij dan snauwt: "Dat vraagt u mij? Daar is de inlichtingenbalie!" ...

Ismael zei

@ Antje ik vond het in ST Petersburg heerlijk 24/7 open maar wel een dagelijkse technische pauze van 0400 tot 0530 hahaha hoezo 24/7

Margo zei

Grrr, dat doet mij denken aan de tijd dat ik in Slovenië woonde. Tenenkrommend en gruwelijk respectloos gedrag van de ambtenaren in postkantoren, gemeentekantoren, winkels, eigenlijk alles waar je iemand nodig had. Ik dacht dat dit nu wel wat veranderd was.
Ik herinner me een geval van moordneigingen die bij me opkwamen, toen we bij de grens naar Slovenië, en al wonend in Nederland, nogmaals met dit asociaal gedrag werden geconfronteerd. We wilden nog even geld wisselen en stonden in een lange rij bij het loket. Er waren twee rijen. Toen de persoon voor ons aan de beurt was, en er achter ons ook weer een flinke rij had gevormd, ging het loket plompverloren dicht. Het was lunchtijd.

David Jan zei

@ Antje. Niet zo erg als in Rusland. Het probleem is hier meer de inefficiëntie. Als er geen klanten zijn, zit er achter ieder loket wel iemand. Staat er een rij, dan werkt er maar één. Standaard.
@ Margo. Van service en dienstverlening hebben nog steeds niet zo heel veel ambtenaren en winkelbedienden gehoord.